» gymnasiet

I höst är det dags för oss nior att börja gymnasiet och jag är så taggad. Jag har som sagt sökt linjen Ekonomi - Marknadsföring på Värmdö Gymnasium, även fast jag inte riktigt vet varför. Egentligen vill jag inte bli något som man får ut av linjen men det är mycket matte och dessutom en hel del roliga kursen så jag tänkte mest why not? Anledningen till att jag inte sökte natur är eftersom det är väldigt mycket plugg och jag har inget behov av all NO man läser. I alla fall - som ni kanske kommer ihåg fick jag nyligen en fråga om jag kunde göra ett inlägg om alla för och nackdelar jag ser med att börja gymnasiet och det är precis det jag tänkte göra. 
  • Alla nya männsikor man träffar och lär känna
  • Man får plugga på något man tycker är roligt
  • Man får en nystart det är ett bra tillfälle attförbättra saker med sig själv
  • Ett år närmare studenten
  • Mycket mer läxor och prov 
  • Man måste verkligen satsa för att kunna komma in på det universitet osv som man vill
 
Egentligen vore det kanske bättre att skriva det här inlägget i höst när jag faktiskt har börjat gymnasiet och vet hur det är, men jag vill ändå ge två tips till er som ska söka i år eller nästa år. Det första är att söka till den linje och det gymnasium ni vill även fast ni tror att ni inte kommer in. Intagningspoängen kan ändras jättemycket från år till år och dessutom kommer det inte förstöra dina andrahandsval bara för att du söker till något som du kanske inte kommer in på. Det andra tipset är att tänka på att det faktiskt är jättelätt att byta efter att man har börjat. De första veckorna byter väldigt många så få inte panik över att ni kanske inte kommer trivas i er klass/linje. 
 
Hoppas det här inlägger hjälpte dig och att du fick svar på din fråga! Och lycka till nästa år när det är din tur att söka♥



Kommentera inlägget här:

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (lovar ska inte säga till nån)

Har du en blogg också?

Kommentar:

Trackback